Showcase Semester 2

Wat heb ik geleerd, mijn ervaringen en bewijs hiervan + reflecties M.b.t. competenties.

    • Reflectie op groepswerk:

     

    Semester 2 begon met een tegenslag qua groepswerk, wij waren gedwongen iemand uit onze groep te zetten omdat deze persoon zijn/haar werk niet na kwam. Hierdoor hebben wij het werk van deze persoon op ons moeten nemen om het eindproduct tot een correct geheel te maken. Dit negatieve gegeven is uiteindelijk in een positief gegeven verandert. We hebben de taken goed opgepakt met de overgebleven groepsgenoten en uiteindelijk een goed product geleverd. Ook bij het jong ondernemen ben ik erg positief over het groepswerk, iedereen doet wat er moet gebeuren en wanneer iemand in tijdnood zit springt er altijd wel iemand bij om te helpen. Over het algemeen is het groepswerk in semester 2 erg goed gegaan en waren er eigenlijk geen echte tegenslagen.

     

    • Reflectie op proactieve houding:

     

    In semester 2 was een proactieve houding een doel van mij, ik wou graag proactief bezig zijn met de opdrachten / lessen. Dit heb ik naar mijn mening goed gedaan, elke week las ik het rooster even door om te kijken wat er aan bod zou komen in de DBE sessies of of er ook huiswerk opgegeven was voor bepaalde lessen etc. Vaak zorgde dit ervoor dat ik ruim op tijd wist wat de bedoeling was voor de lessen in die week, waardoor ik mij goed kon voorbereiden hier op. Ook wanneer er deadlines binnen de opdrachten/subgroepjes werden gesteld probeerde ik zo veel mogelijk mijn deel al voor de deadlines in te leveren zodat wij als groepje nog eventuele aanpassingen konden maken.

     

    • Reflectie op ondernemende houding:

     

    Een ondernemende houding is één van de belangrijkste aspecten van het 2e semester, omdat 90% van dit semester gaat om het runnen van een organisatie/bedrijf is het nodig om ondernemend te werk te gaan en dus een ondernemende houding aan te nemen. Wanneer je niet ondernemend bezig bent in dit semester wordt de kans van slagen van je organisatie/bedrijf erg klein omdat andere bedrijven allemaal wél een ondernemende houding hebben aangenomen. Bij ons bedrijf “Thiscounts For Students” zijn wij erg ondernemende ingesteld, we willen allemaal het beste voor ons bedrijf en ons uiteindelijke doel is dat ons bedrijf een succes wordt en om dit tot werkelijkheid te maken is een ondernemende houding natuurlijk erg belangrijk.

     

    Engels portfolio:

    (Reflectie op semesterdoelen engels + bewijs):

     

    Ook voor Semester 2 zijn er een aantal semesterdoelen opgesteld, deze zijn:

    • Write a professional (executive) summary.
    • Deliver a professional presentation and/or pitch
    • Reflect on their (individual) learning process with regard to English
    • Make a connection between this semester’s English program’s content and competencies 9 and 10

    Ik ga in dit gedeelte van mijn portfolio elk van deze semesterdoelen bij langs om het nut van deze ‘Skill’ uit te leggen en natuurlijk om bewijs te leveren.

     

    Semesterdoel 1: Write a professional (executive) summary.

     

    Het is voor een leisure manager erg belangrijk om een correcte samenvatting te kunnen schrijven. De mensen die hoger op in een bedrijf gepositioneerd zitten zullen niet alle tijd hebben om rapporten etc door te lezen, daarom moet een leisure manager een correcte & beknopte samenvatting kunnen schrijven om informatie in een oogopslag te kunnen delen met ‘executives’. Hieronder staan 3 samenvattingen die door mij geschreven zijn als bewijs dat ik mij met dit semesterdoel heb bezig gehouden.

     

    Summary 1:

    After paying a visit at minicamping Schorre, we as a group made an analysis (internal & external) of Minicamping Schorre, their fruit cultivation company and their shop.

     

    First we took a look at the company on Micro level and to be able to do this we chose to use the 7s framework. As far as the System goes, minicamping Schorre uses ICT programs to keep track of bookings and they also have a website to promote their company. When looking at the Strategy of minicamping schorre we found out that they are trying to add more structure to their company by adding reception-times for example. They’re also focused on improving the sustainability of their company. There is no clear difference between departments in minicamping Schorre, although Carien focuses more on the shop and Martin focuses more on the fruit cultivation. When looking at the Shared Values we found out that there is certainty and clarity when it comes to attitude towards customers, Martin and Carien both want their staff to act in a kind and fair way towards customers. As far as Staff goes, minicamping Schorre has 3 to 4 people on the payroll which all have a 0-hour contract, they also work with people from institutional establishments. Minicamping Schorre’s Style is mostly about the way they act within their company, every decision is made after thorough consultation this is important because the company is being run from a household. And last we took a look at their Skills. Their most important skill is hospitality, they want their guests to feel at home. They pay lot of attention to the way they treat their customers in general.

     

    The Meso level has been examined by using Porter’s five forces. Minicamping Schorre is one of 150+ lodgings in the area which are all filled to the max in the vacation season, this causes the fact that there can’t be negotiated about the price with the customer. There is also no way of negotiating with suppliers because there are a lot of substitutional suppliers in the area so a new supplier can be found in no-time. The company is sensitive for emergence of substitutional products. When consumers start to prefer different kinds of fruit than apples etc, the fruit cultivation on Schorre will start to struggle. There is almost no threat of new entrants to the market because there already are 150+ lodgings in the area and still every lodging is sold out year after year. This shows that new entrants won’t affect the current state of the camping. Rivalry is very low in the area. A stakeholder analysis is also part of the meso level. From this analysis we can conclude that minicamping Schorre has 12 stakeholders, of which 6 can influence the company. The owners of the company are still the most potent stakeholder which shows that the owners still have full control over their company.

     

    The Macro level has been analysed with the DESTEP-model. On demographic level is the ageing of the population a chance for minicamping Schorre, they can be responsive to the needs of seniors. On ecological level climate change and sustainability become interesting for minicamping Schorre to adapt to. The rising temperatures can make an extra long season possible which can lead to more customers & more profit. On Social-cultural level we found out that people want more luxury, bushcrafting and possibilities for celebrating certain events on the camping. We also found out that the store on the camping site might be able to adapt customers’ needs to become more attractive. When looking at technology, we made a difference between the fruit cultivation, the store and the camping. The minicamping can purchase systems to manage their fruit more effectively, the store could be put on a website to be able to be purchased/viewed online and in the future the camping might be able to implement augmented reality to their camping. The economic level of the DESTEP-model shows us that minicamping Schorre can be profitable in preferable economic conditions as well as in less preferable economic conditions, this is caused by their unique location. And the last part of the DESTEP-model: Politics. On political level there is a big development ongoing in the Vrouwenpolder. This project will eventually have positive influences on the tourism in the Vrouwenpolder, which in turn will also positively influence minicamping Schorre.

     

    Summary 2:

    Before someone can find out what leisure means to them, someone first needs to find out what their personality is like. To find this out you can take a test created by Kathatrine Cook Briggs and Isabel Briggs-Meyers called the MBTI test. By answering the questions which are asked in the test, the test finds out which personality out of 16 different personalities fits you best. When you know your personality-type you can now use this to link this personality-type to your leisure-life.

    Leisure becomes a very complicated understanding when someone tries to find out what it is exactly. This is caused by the fact that leisure means something else for every individual. Because leisure means something else to every individual it’s generally accepted to distribute leisure into two sections: Subjective leisure and Objective leisure.

    Subjective leisure is the part of leisure that’s different for every individual, it depends on the opinions of the individual.

    When talking about Objective leisure there is no variation in interpretation possible, objective leisure is all time that remains after doing all daily obligations.

    Leisure can be distributed in 3 kinds of leisure: Serious leisure, Casual leisure and Project-based leisure.

    To practise Serious leisure an individual needs a certain amount of knowledge and skills to be able to do it correctly. There is also a chance of making the serious leisure into your career if you’re good enough.

    To practise Casual leisure there is no need for preparations, Casual leisure can be practised on any moment of free time.

    Project-based leisure needs a lot of preparation and always has a clear beginning and a clear ending. Activities like going out to an amusement park are Project-based.

    Leisure brings a wide variety of benefits to the person who practises it (although it differs per individual) but the benefits that are the same in all types of leisure are to relax and to dispel time. But leisure can also be obstructed by negative factors like Economic-, Physical-, Mental-, Social-, Occasional- and location barriers.

     

    Summary 3:

    Our company “Thiscounts for Students” exists of 8 enthusiastic students who study Leisure & Event management at NhlStenden. With the help of Jong Ondernemen we have created our own company during the module ‘Let’s Do Business’

    The product that we’re going to produce is a discount book for students.

    The companies who give the discounts are all located in Leeuwarden and the coupons are meant for students who live in and around Leeuwarden. Through this discounts book we want to let our target group learn more about the city in which they study. Next to the fact that it’s a handy way for students to save money it’s also a great way to put Leeuwarden into the spotlights by showing what the city has to offer. The discounts in the books will also promote the existence of the discount-giving companies.

    The students will feel attracted towards our product because it’s a free book and it will give them free discounts on a variety of stores etc, which is definitely something that attracts students. The students also won’t have to register to a program before they can use the discounts. There are no unexpected obligations or costs connected to our product which makes it very accessible and really hard to say “no” to.

     

    Semesterdoel 2: Deliver a professional presentation and/or pitch.

     

    Een leisuremanager moet een goede presentatie of pitch kunnen geven omdat het anders erg lastig wordt om een goed idee correct aan een groep mensen te laten zien. Wanneer iemand een goede presentatie of pitch kan geven wordt het een stuk makkelijker voor deze persoon om iemand over te halen, wat erg handig is in het bedrijfsleven. Voor dit semesterdoel heb ik een aantal presentaties en pitches gegeven, hieronder zal ik bewijs van deze presentaties leveren.

     

    Presentatie/Pitch 1:

    De eerste echte presentatie/pitch die ik gaf voor deze opdracht was tijdens het werven van bedrijven voor ons Jong Ondernemen bedrijf ‘ThisCounts For Students”, hierbij heb ik samen met Majleen Grolman een presentatie gegeven in Jelle’s Speciaalzaak om ons bedrijf uit te leggen. Ik heb erg gemerkt dat het presenteren een stuk gemakkelijker gaat dan in het eerste semester. Ik kom beter uit mijn woorden en het beantwoorden van vragen gaat steeds gemakkelijker. Ik heb voor deze pitch de handtekening van een medestudent gevraagd in plaats van de handtekening van de potentiële klant omdat wij tijdens de presentatie graag een professionele houding wilden behouden tegenover onze potentiële klant.

     

    Presentatie/Pitch 2:

    De tweede presentatie die ik voor dit leerdoel heb gegeven was tijdens de aandeelhoudersvergadering van ons bedrijf, deze vond op 06-06-2019 plaats. Tijdens deze vergadering hebben wij ons plan van aanpak volledig uitgelegd aan onze aandeelhouders (Inclusief Coaches & Adviseur). Ik heb de aandeelhouders ingelicht over het marketing en communicatie gedeelte van de presentatie. Ook hierbij merkte ik sterk dat ik vooruitgang heb gemaakt tijdens het afgelopen jaar, ik kwam goed uit mijn woorden en hoefde vrijwel niet op de powerpoint te kijken om te checken wat ik moest vertellen. Het viel ook Henri op dat ik vooruitgang heb geboekt, na afloop van de presentatie kwam Henri nog even naar mij toe om me te complimenteren op de vooruitgang die ik had gemaakt. Ook heb ik na afloop van deze presentatie een handtekening van een medestudent gevraagd, namelijk Leon Wasser omdat wij een professionele houding wilden behouden tegenover onze aandeelhouders.

     

    Presentatie/Pitch 3:

    De derde Presentatie die ik voor dit leerdoel heb gegeven was weer tijdens het werven van bedrijven voor ons Jong Ondernemen bedrijf. Hierbij heb ik samen met Douwe Heegstra ons bedrijf “ThisCounts For Students” gepresenteerd in Barbershop Moustache in Leeuwarden. Tijdens deze presentatie merkten wij op twee vlakken vooruitgang, het eerste vlak had weer te maken met het feit dat mijn presentatievaardigheden erg vooruit zijn gegaan in de afgelopen tijd (Zoals beschreven in de vorige presentatie reflecties) en het tweede vlak waarop wij vooruitgang merkten was het feit dat wij voor deze presentatie een afspraak hadden gemaakt in plaats van dat wij willekeurig verschenen bij het bedrijf. Hierdoor had het bedrijf speciaal tijd voor ons gemaakt en merkten wij dat ze ook een stuk enthousiaster waren. Ook bij deze presentatie heb ik de handtekening van een medestudent gevraagd om weer een professionele houding te behouden tegenover onze potentiële klant.

     

    Semesterdoel 2: Reflect on their (individual) learning process with regard to English.

     

    Ik heb een erg goed gevoel over mijn leerproces met betrekking tot Engels. In semester 1 heb ik als leerdoel ingesteld dat ik mijn uitspraak van de Engelse taal wil verbeteren, hier heb ik in de afgelopen maanden veel aan gewerkt. Ik heb geprobeerd om Engels te spreken op alle plaatsen waar het mogelijk was. Hierdoor ben ik veel comfortabeler geworden met het spreken van de Engelse taal. Ook heb ik hierdoor een ontdekking gedaan, wanneer ik een presentatie in het Engels heb voorbereid gaat mijn Engelse uitspraak aanzienlijk achteruit omdat ik de tekst heb moeten leren. Dus wanneer ik een voorgefabriceerde tekst moet vertellen focus ik mij meer op het correct vertellen van de informatie dan dat ik focus op de kwaliteit van mijn Engels. Wanneer ik in een onverwachts Engels gesprek terecht kom heb ik totaal geen last van dit probleem, in deze situaties klinkt mijn Engels een stuk vloeiender en is de kwaliteit veel hoger. Ik zie dit als vooruitgang omdat dit aan het begin van het jaar niet het geval was, en nu wel.

     

    Semesterdoel 3: Make a connection between this semester’s English program’s content and competencies 9 and 10.

     

    In dit semester staan de competenties 9 & 10 in de spotlights, deze competenties staan volledig in het teken van de communicatie en het professionele aspect van een Leisuremanager. De competenties zijn:

     

    1. Sociale en communicatieve competentie (interpersoonlijk, organisatie);
    2. Zelfsturende competentie (intrapersoonlijk, vrijetijdsmanager of professional).

     

    Qua lesstof ligt de focus in semester 2 ook op deze dingen. Er wordt van ons gevraagd om een aantal presentaties/pitches te geven en hierop te reflecteren (wat aansluit op competentie 9 “Sociale en communicatieve competentie”), maar in hoe wij dit doen worden wij in zekere zin vrijgelaten, we kregen bijvoorbeeld te horen dat er 3 presentaties/pitches in het portfolio verwerkt moesten zitten maar we kregen hiervoor geen deadline. Dit past goed bij competentie 10 “Zelfsturende competentie” omdat wij in zekere zin vrijgelaten worden om zelf deze taken te verrichten. Hierdoor worden wij gedwongen om te plannen wanneer wij hiermee bezig gaan etc. Op het eerste gezicht lijkt de lesstof van semester 2 niet echt bij competentie 10 te passen maar bij nader inzien is competentie 10 toch een belangrijk deel van semester 2.

    • Reflectie op gemaakte producten schriftelijke communicatie + bewijs:

     

    Opdracht 6: Company Visit

     

    Als eerste opdracht van semester 2 werd er van ons verwacht dat wij een bedrijfsscan uitvoerden op een bedrijf nadat wij hier een interview hadden afgenomen. Het bedrijf dat wij toegewezen kregen als het bedrijf waarop wij een bedrijfsscan moesten uitvoeren was een VeKaBo bedrijf dat in zeeland gevestigd zat genaamd ‘Minicamping Schorre’. Om aan informatie te komen voor deze bedrijfsscan moesten wij een interview afnemen bij de eigenaren van de camping. De eigenaren van Minicamping Schorre waren zeer gastvriendelijk, ze hebben alle vragen die wij voor ze hadden eerlijk en beknopt beantwoord wat er voor zorgde dat wij extra vroeg klaar waren met het interview. Eerst zouden wij er de nacht doorbrengen maar doordat het interview zo vlot ging zijn wij hierna meteen weer terug naar Friesland gereden. Binnen deze opdracht was het mijn taak om de theorieën van verschillende modellen uit te werken en ook om de stakeholderanalyse uit te voeren voor het bedrijf in kwestie.

    Helaas ging deze opdracht niet geheel zonder tegenslagen. Een aantal weken na het bedrijfsbezoek waren de taken al een tijdje duidelijk verdeeld binnen de groep, maar er was één teamlid die keer op keer zijn/haar werk niet (correct) af had, waardoor wij genoodzaakt werden om deze persoon uit ons groepje te zetten. Hierna hebben wij (enigszins in tijdnood) de taken van deze persoon op ons genomen. Uiteindelijk hebben wij de opdracht nog voor de deadline weten in te leveren.

     

    Opdracht 7: Jong Ondernemen

     

    Als tweede en laatste opdracht van het 2e semester kregen wij de kans om een eigen bedrijf op te zetten, deze opdracht keek ik persoonlijk al een tijdje naar uit omdat het een serieus bedrijf is waarmee je ook echt winst kunt gaan maken. Deze ‘opdracht’ voelt niet echt als een opdracht voor school maar meer als een project waar je ook echt resultaten van kunt zien. Persoonlijk vind ik deze praktijkgerichte manier van onderwijs een stuk interessanter dan theoriegericht onderwijs. Deze opdracht is een perfect voorbeeld van praktijkgericht onderwijs.

    Het bedrijf wat wij hebben opgezet heet “Thiscounts for Students”, wij zijn een interface voor studenten en (kleine) bedrijven. We zorgen ervoor dat er allemaal verschillende soorten korting van bedrijven in Leeuwarden in één boekje komen te staan zodat studenten gratis gebruik kunnen maken van deze kortingen. Op deze manier hopen wij dat studenten bekender worden met de stad Leeuwarden, en dat de stad Leeuwarden meer op de kaart gezet wordt.

    Binnen dit bedrijf ben ik ‘Marketing & Communicatie Manager’, ik houd me bezig met de het marketing & communicatie aspect van ons bedrijf. De marketing en communicatie managers zorgen er dus voor dat de communicatie met samenwerkende bedrijven goed verloopt, ook zorgen wij voor de goede communicatie binnen ons eigen bedrijf. Waar wij ons ook mee bezig houden is natuurlijk het marketing gedeelte van ons bedrijf, moeten ervoor zorgen dat ons bedrijf naamsbekendheid krijgt etc.

    Zoals ik eerder al aangaf vind ik het feit dat er bij deze opdracht een echt resultaat te zien is erg leuk. Je bent hierbij écht eindverantwoordelijke voor een bedrijf waar echt geld in rond gaat, hierdoor is het leuker om veel tijd aan te besteden.

     

    • Minimaal 2 STARR reflecties per persoonlijk leerdoel (Minimaal 4 dus)

     

    Leerdoel 1: Het verbeteren van mijn communicatieve vaardigheden.

     

    STARR 1 (Semester 1):

     

    1. Situatie: Tijdens bepaalde opdrachten is het nodig om op een zelfverzekerde manier je werk te presenteren of om zelfverzekerd over te komen op een communicatief correcte manier.
    2. Taak: Op momenten waarop ik zelfverzekerd iets moet presenteren/representeren lukt het nog niet altijd om dit met volledige overgave te doen.
    3. Activiteit: Ik heb de confrontatie opgezocht tijdens dit eerste semester, ik heb bepaalde kansen gepakt om mijn communicatieve vaardigheden te verbeteren door het telkens weer opnieuw te doen.
    4. Resultaat: Ik merk dat het presenteren van opdrachten steeds makkelijker gaat. Wanneer ik aan het woord kom heb ik er steeds minder moeite mee om ook aan het woord te blijven zonder dat ik stil val.
    5. Reflectie: Ik heb gemerkt dat de methode van het opzoeken van de confrontatie erg goed werkt, deze methode ga ik zeker weten ook gebruiken bij andere dingen waar ik moeite bij heb.

     

    STARR 2 (Semester 2):

     

    1. Situatie: Ook tijdens bepaalde opdrachten in semester is het nodig om op een zelfverzekerde manier je werk te presenteren of om zelfverzekerd over te komen op een communicatief correcte manier.
    2. Taak: Op momenten waarop ik zelfverzekerd iets moet presenteren/representeren lukt het nog niet altijd om dit met volledige overgave te doen.
    3. Activiteit: Net zoals in het eerste semester ben ik de confrontatie weer aangegaan met dingen die te maken hebben met communicatie etc. Ik heb tijdens de Jong Ondernemen opdracht bewust gekozen voor de positie van ‘Marketing & Communicatie Manager’ zodat mijn taken met mijn zwakke punten te maken zouden hebben.
    4. Resultaat: Doordat ik marketing & communicatie manager van voor ons Jong Ondernemen bedrijf ben, ben ik in dit tweede semester weer veel geconfronteerd met het verbeteren van mijn communicatieve skills.
    5. Reflectie: Net zoals in het eerste semester heb ik weer gemerkt dat confrontatie de beste manier is van leren. In dit tweede semester heb gemerkt dat ik mijn communicatie skills weer een stuk heb verbeterd.In de toekomst zal ik deze methode zeker weten blijven gebruiken.

     

    Leerdoel 2: Extensieve onderzoek doen naar onderwerpen voordat ik ze als ‘waar’ aanneem.

     

    STARR (Semester 1):

     

    1. Situatie: Voor rapporten en verslagen is het nodig om onderzoek te doen naar bepaalde onderwerpen zodat het zeker is dat er alleen maar correcte informatie in het rapport of verslag staat. Alleen gelooft men (waaronder ik) de informatie die als eerst wordt weergegeven op het internet erg snel, en neemt aan dat het allemaal klopt, wat niet altijd het geval is.
    2. Taak: Voordat een rapport of verslag kan worden geschreven moet er research worden gedaan naar de onderwerpen van het rapport of verslag. Onze taak is dan het onderzoeken van deze onderwerpen.
    3. Activiteit: Ik heb mezelf aan proberen te leren om meerdere bronnen te bekijken die over hetzelfde onderwerp gaan zodat ik de informatie kan controleren.
    4. Resultaat: Door meerdere bronnen te controleren op waarheid van een bepaald onderwerp kreeg ik veel meer zekerheid over de geldigheid van de informatie.
    5. Reflectie: Het bleek dat de strategie van het checken van informatie op meerdere bronnen een effectieve manier van het controleren is van de geldigheid van bepaalde informatie. Deze manier van controleren van de geldigheid ga ik in de toekomst vaker gebruiken.



    STARR (Semester 2):

     

    1. Situatie: Voor rapporten en verslagen is het nodig om onderzoek te doen naar bepaalde onderwerpen zodat het zeker is dat er alleen maar correcte informatie in het rapport of verslag staat. Alleen gelooft men (waaronder ik) de informatie die als eerst wordt weergegeven op het internet erg snel, en neemt aan dat het allemaal klopt, wat niet altijd het geval is.
    2. Taak: Voordat een rapport of verslag kan worden geschreven moet er research worden gedaan naar de onderwerpen van het rapport of verslag. Onze taak is dan het onderzoeken van deze onderwerpen.
    3. Activiteit: Ik heb ook dit tweede semester geprobeerd om zo veel mogelijk mijn strategie van het controleren van de geldigheid van informatie gebruikt om hiervan een gewoonte te maken.
    4. Resultaat: Doordat ik deze strategie van het controleren van de geldigheid van informatie ben blijven gebruiken heb ik gemerkt dat de stukken tekst die ik heb geschreven een stuk meer correcte en relevante informatie bevatten dan stukken tekst van groepsgenoten.

    Reflectie: Ik heb in de afgelopen 2 semesters gemerkt dat het erg belangrijk is om informatie te controleren op geldigheid erg belangrijk is bij het verstrekken van informatie in een verslag of rapport, daarom ga ik in de toekomst zeker weten vaker de geldigheid van informatie die ik wil gaan gebruiken controleren.